Mandssangrevyen 2018 – Revysjef

Revysjef: John H. Hansen

Revysjefens innlegg i programheftet til årets Mandssangrevy.

101 åringen som stakk fra regningen og forsvant…

Boksuksess for noen år siden og filmsuksess i 2016, det er ikke Mandssangens måte å gjøre det på, vi har ikke tenkt å forsvinne, og i den reisen vi legger ut på er du – selve publikumstrollet – invitert til å være med. Ikke skal vi til hverken Bali eller Las Vegas heller. I år ble reisen kortere, hvorfor det? Kommer ikke langt med Skjegget i Postkassa.

Vi har fått med oss dyktige medspillere, Bente Aanesen med regien og Guttorm Guttormsen som kapellmester. De har taklet oppgaven med å få en gjeng individualistiske medlemmer i fri dressur til å samhandle både i tekst, tone og på scene. Bente har til og med overtalt oss til å anlegge skjegg og gjøre bevegelser, en skremmende øvelse for mange.

Pussig det der med ordtak, «Med Skjegget i Postkassa» ble først sett på trykk i VG i 1948, det kommer opprinnelig fra dansk, «Med Skjegget i Bordskuffen» og alle vet jo at der kan det gjemme seg både kjærlighetsbrev og regninger, og da er jo ikke veien lang til Postkassa. Språkforskerne tror er det er en mannevariant av uttrykket «Med Håret nedad Nakken» som er en kvinnegreie, at hun ble overrasket uten å rekke å sette sitt hår opp, og det er jo slett ikke bra. At Mandssangen dermed har fått en revytittel som egentlig er en damegreie er jo litt pinlig!

Vi stikker ikke av hverken fra Regninger eller Revyscenen, vi har ikke «Ugler i Mosen», eller vent nå litt: Det er også en forvanskning fra dansk, «Med Uller i Mosen» hvor Uller er et Jysk dialektuttrykk for Ulv og Mosen er jo myra, hva det å stikke av fra regninger har å gjøre med Ulv På Myra vet ikke jeg. Så før jeg roter meg helt bort, tilbake til det dette egentlig skal handle om, Mandssangrevyen 2018!

Vi opplever en solid støtte fra næringslivet, uten våre annonsører og sponsorer hadde det nok blitt en annen revy! Takk til Lydmann Tor Jarandsen og kollega Rolf Schade på lys. Takk til Ingunn Vollen og Tori Bjørnsen som er stødige i sminken og holder styr på antrekk og parykker. En stor takk også til vår dirigent og musikalske villeder Nils Gunnar Aasbø.

Neste år er det ikke Revy, men vi kommer nok med flere sprell og påfunn en hundreogett og to-åringer flest, bortsett fra de som stikker av fra regninger da.

Til alle i salen, til alle som bidrar på scene og i funksjoner; moro har det vært, moro er det og flott skal det bli!

John H. Hansen

Revysjef, nå også «Med skjegget i Postkassa»